VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY SPOLEČNOSTI LEXIMA
1. Rozsah poskytovaných služeb
1.1. Tyto všeobecné obchodní podmínky (dále jen „VOP“) tvoří nedílnou součást smlouvy o
skladování a souvisejících službách (dále jen „Smlouva“), kterou uzavírají společnost
Lexima, se sídlem Oblekovická 146/126, Znojmo, 671 81, IČO: 19227612 (dále jen
„Lexima“) a jakákoliv právnická osoba nebo fyzická osoba podnikatel (dále jen „Zákazník“).
Smlouva se týká poskytování komplexních logistických služeb (dále jen „Služby“) v rozsahu
sjednaném ve Smlouvě. Pokud není dohodnuto jinak, Služby zahrnují zejména:
1.1.1. zpracování Objednávek zadaných Zákazníkem prostřednictvím informačního systému
nebo jinou domluvenou formou;
1.1.2. převzetí Hromadné zásilky obsahující Produkty Zákazníka nebo jeho dodavatelů ve
skladu Lexima (dále jen „Sklad“), přičemž tato zásilka musí být předem avizované;
1.1.3. otevření Hromadné zásilky, provedení vizuální kontroly a kvantity bez detailního
zkoumání kvality Produktů;
1.1.4. informování Zákazníka o převzetí zásilky a zjištěných nedostatcích;
1.1.5. skladování Produktů ve Skladě;
1.1.6. kompletace Produktů do finální podoby;
1.1.7. balení Produktů do transportních obalů včetně dokumentů a označení kontaktními
údaji klientů Zákazníka;
1.1.8. štítkování Produktů a Balíků;
1.1.9. tisk a vložení marketingových materiálů Zákazníka do Balíku;
1.1.10. zajištění Přepravních služeb prostřednictvím vybraného Dopravce;
1.1.11. předání Balíků Dopravci k doručení;
1.1.12. informování Zákazníka o expedici a poskytnutí možnosti sledování zásilek, pokud to
Dopravce umožňuje;
1.1.13. zprostředkování celního řízení při zasílání mimo EU;
1.1.14. převzetí, uskladnění a informování o vrácených Produktech.
1.2. Lexima také poskytuje Zákazníkovi doplňkové služby (dále jen „SPH“), jako je
označování EAN kódem, speciální balení apod. Tyto služby jsou poskytovány na základě
samostatné dohody a jsou zpoplatněné dle platného Ceníku.
1.3. V případě rozporu mezi VOP a ustanoveními ve Smlouvě, mají přednost ustanovení
Smlouvy.
1.4. Smlouva zahrnuje prvky smlouvy o skladování dle § 2415 občanskoprávního zákona,
zasílatelské smlouvy dle § 2471 občanskoprávního zákona a dalších dohod neupravených
zákonem.
1.5. Tyto VOP se vztahují výhradně na podnikatele. Lexima neposkytuje služby
spotřebitelům a neuzavírá s nimi smlouvy.
1.6. Nedílnou součástí Smlouvy je dohoda o podmínkách skladování a logistiky (dále jen
„SLA“), která obsahuje podrobné postupy příjmu, skladování, expedice a specifické
podmínky reklamačního řízení.
2. Uzavření smlouvy a způsob objednávání služeb
2.1. Smlouva o skladování a zasilatelství mezi společností Lexima a Zákazníkem je
uzavřena okamžikem podpisu samostatné Smlouvy.
2.2. Předmětem Smlouvy je závazek společnosti Lexima poskytovat Zákazníkovi dohodnuté
Služby v odpovídající kvalitě a rozsahu, a závazek Zákazníka uhradit za tyto Služby a SPH
sjednanou odměnu.
2.3. Nedílnou součástí Smlouvy je také SLA, které stanovuje další podmínky skladování.
2.4. Způsob objednávání služeb
2.4.1. Po uzavření Smlouvy poskytne Lexima Zákazníkovi přístup do IS. Zákazník je povinen
objednávat jednotlivé služby výhradně prostřednictvím IS. Pokud je Objednávka podána
jiným způsobem, Lexima ji může považovat za neodeslanou a služby neposkytnout. V
případě, že se Lexima rozhodne takovou Objednávku akceptovat, bude o tom Zákazníka
výslovně informovat a může si účtovat dodatečné poplatky. Každá Objednávka zaslaná
Zákazníkem musí obsahovat veškeré nezbytné informace, včetně:
● identifikace odesílatele a přepravce;
● data a času doručení;
● druhu a množství Produktů;
● charakteristiky Produktů;
● zvláštních podmínek pro manipulaci s Produkty;
● dalších doplňujících informací.
Na základě Objednávky může Lexima požadovat další specifické údaje.
2.4.2. Zákazník může bezplatně zrušit jednotlivou Objednávku služby nebo její část
nejpozději 48 hodin před plánovaným doručením nebo jinou realizací objednané Služby.
Pokud je Objednávka zrušena později, je Zákazník povinen uhradit společnosti Lexima
poplatek za rezervaci zdrojů dle Ceníku, a to do tří (3) dnů od výzvy k platbě.
2.4.3. Po obdržení Objednávky Lexima prověří, zda obsahuje všechny požadované
náležitosti. Pokud ano, Objednávka bude potvrzena Zákazníkovi.
2.4.4. Pokud Objednávka neobsahuje všechny požadované údaje, Lexima na tuto
skutečnost upozorní Zákazníka. Pokud Zákazník Objednávku neupraví do 24 hodin od
upozornění, Lexima není povinna Služby v rámci této Objednávky poskytnout.
2.4.5. V případě odmítnutí Objednávky může Lexima Zákazníkovi zaslat vlastní závaznou
nabídku s návrhem ceny a termínu poskytování Služeb.
2.4.6. Pokud Lexima do 48 hodin od obdržení Objednávky potvrdí její přijetí ani ji neodmítne,
Objednávka se považuje za zamítnutou.
2.4.7. Lexima si vyhrazuje právo odmítnout Objednávku na Expedici Produktů v případě, že
Zákazník je v prodlení s úhradou jakékoliv části Odměny nebo existuje důvodná obava, že
nebude schopen platbu uhradit.
3. Úroveň poskytovaných služeb
3.1. Lexima se zavazuje poskytovat Služby Zákazníkovi řádně, včas a v souladu s
podmínkami Smlouvy a těmito VOP, a při poskytování Služeb jednat s náležitou odbornou
péčí. Při poskytování Služeb bude Lexima jednat v souladu s pokyny Zákazníka. Lexima
rovněž prohlašuje, že pro poskytování Služeb využije pouze odborně proškolené osoby.
3.2. Lexima bude poskytovat Služby v souladu s platnými právními předpisy. Lexima má
všechna potřebná veřejnoprávní povolení a kvalifikaci v rozsahu požadovaném příslušnými
právními normami a rozhodnutími správních orgánů pro poskytování Služeb. Pro účely
poskytování Služeb je Lexima oprávněna používat svůj Sklad.
3.3. Pokud není dohodnuto jinak, Lexima bude poskytovat Služby Zákazníkům v
profesionálním standardu stanoveném těmito VOP. V rámci této úpravy může Lexima
upravit podmínky skladování a zasílatelství ve Smlouvě nebo ve SLA (Service Level
Agreement), která je součástí Smlouvy.
3.4. Příjem produktů do skladu
3.4.1. Hromadné zásilky určené ke skladování přebírá Lexima od Zákazníka v předem
dohodnutém termínu.
3.4.2. Místem převzetí hromadných zásilek a expedice produktů je Sklad společnosti
Lexima.
3.4.3. Při převzetí hromadných zásilek je Zákazník odpovědný za vyložení zboží z
dopravního prostředku. Pokud Zákazník požaduje, aby vyložení provedla Lexima, bude to
provedeno za poplatek podle Ceníku. Dopravce Zákazníka musí při dovozu produktů do
Skladu řídit pokyny Leximy, aby mohlo být zboží vyloženo běžným způsobem.
3.4.4. Lexima provádí pouze základní prohlídku, jak je definováno těmito VOP, a není
povinna kontrolovat řádnost balení, označení nebo shodu produktu s deklarovanými údaji.
Pokud Lexima zjistí vady, může je Zákazníkovi oznámit a požádat o nápravu.
3.5. Skladování a expedice
3.5.1. Doba skladování je neomezená, pokud není ve Smlouvě dohodnuto jinak.
3.5.2. Lexima pro skladování a expedici produktů použije standardizovaný obalový materiál.
3.5.3. Pokud není dohodnuto jinak, Lexima expeduje balíky obsahující produkty dle
Objednávky do 2 pracovních dnů od potvrzení Objednávky nebo potvrzení všech potřebných
informací pro expedici.
3.6. Způsob doručování zásilek, nedoručitelné a odmítnuté zásilky a zásilky na
dobírku
3.6.1. Lexima zajistí doručení balíků klientovi Zákazníka způsobem, který si Zákazník zvolí v
Smlouvě nebo SLA. Zákazník musí vybrat jednoho z poskytovatelů přepravních služeb, se
kterými Lexima spolupracuje.
3.6.2. Pokud dojde k nemožnosti doručení nebo odmítnutí zásilky, bude zásilka vrácena zpět
na Sklad v co nejbližším termínu. Lexima negarantuje čas navrácení zásilky.
3.6.3. V případě, že zásilka není doručena z důvodu neuhrazené platby na dobírku, platí pro
zásilku stejné podmínky, jak je uvedeno v předchozím bodě.
3.6.4. Zákazník je povinen poskytnout veškerou součinnost potřebnou k řádnému a
včasnému vyřízení vratky nebo reklamace. Lexima nenese odpovědnost za reklamační
řízení mezi Zákazníkem a jeho klientem.
3.6.5. V případě problémů, jak je uvedeno výše, je Zákazník povinen uhradit cenu
přepravních služeb a odměnu podle Ceníku.
4. Povaha zásilek a informační povinnosti zákazníka
4.1. Zákazník je povinen nejpozději při učinění Objednávky sdělit společnosti Lexima
správné a úplné údaje o obsahu Hromadné zásilky a povaze Produktů potřebné k řádnému
poskytování Služeb, a to zejména, nikoliv však výlučně, následující údaje: celková hmotnost,
rozměry a hodnota zásilky pro účely pojištění a celního řízení; hmotnost, rozměry a počet
jednotlivých kusů; způsob balení a označení; stohovatelnost; zvláštní požadavky na
skladování (včetně teploty a vlhkosti), manipulaci a přepravu; jiné než běžné právní a celní
povinnosti spojené s přepravou zásilky.
4.2. Zákazník je povinen v Objednávce upozornit Leximu, že Hromadná zásilka obsahuje
Produkty, které jsou nebezpečné, nebezpečný materiál, zakázané předměty nebo předměty,
jejichž přeprava je omezena (jak jsou tyto termíny definovány v příslušných mezinárodních
úmluvách, jako je například ADR, RID, IATA – DGR, IMDG, ICAO) a sdělit společnosti
Lexima všechny informace potřebné k posouzení, zda je Lexima oprávněna a schopen ve
vztahu k Produktům poskytnout příslušné Služby.
4.3. Zákazník souhlasí s tím, že Lexima je oprávněna, nikoliv však povinna, namátkově
kontrolovat obsah a povahu Hromadné zásilky za účelem ověření údajů sdělených
společnosti Lexima Zákazníkem nebo za účelem řádného poskytování Služeb. Za tímto
účelem je Lexima oprávněna otevřít nebo odstranit obal Hromadné zásilky i Produktů.
Lexima je dále oprávněna posoudit v rámci svého volného uvážení správnost údajů o zásilce
sdělených společnosti Lexima Zákazníkem.
4.4. Lexima je oprávněna odmítnout poskytnout Služby ve vztahu k Hromadné zásilce nebo
jednotlivým Produktům, pokud jsou jejich obsahem nebezpečné Produkty, nebo u kterých
má Lexima pochybnosti o správnosti a úplnosti údajů o zásilce sdělených Zákazníkem, nebo
je-li požadovaná Služba ve vztahu k Hromadné zásilce nebo jednotlivým Produktům v
rozporu s právními předpisy. Lexima je dále oprávněna odmítnout poskytování Služeb
zejména v těchto případech:
4.4.1. Hromadná zásilka nebo Produkty neodpovídají údajům sděleným Zákazníkem dle
bodu 4.1 VOP;
4.4.2. Hromadná zásilka nebo Produkty mají povahu uvedenou v bodu 4.2 VOP;
4.4.3. poskytování Služeb vyžaduje manipulaci s Hromadnou zásilkou nebo Produkty mimo
Sklad nebo přijetí nebo doručení do zemí, kde Lexima své služby dle svého volného uvážení
neposkytuje, jako zejména Sýrie, Írán, Severní Korea, Kuba, Kongo, Somálsko, Súdán,
Zimbabwe apod.;
4.4.4. poskytování Služeb by mohlo být v rozporu s právními předpisy a mezinárodními
smlouvami (embargo, boj proti extremismu atd.);
4.4.5. jde-li o Produkty, jejichž přepravu Lexima nemůže z jakéhokoliv objektivního i
subjektivního důvodu obstarat;
4.4.6. k Hromadné zásilce nebo Produktům nejsou vyhotovena příslušná celní prohlášení a
ostatní přepravní dokumenty;
4.4.7. poskytovatelé Přepravních služeb spolupracující se společností Lexima odmítnou
provést přepravu Hromadné zásilky nebo Produktů;
4.4.8. Hromadná zásilka je společnosti Lexima doručována na dobírku nebo na náklady
společnosti Lexima;
4.4.9. Hromadná zásilka nebo Produkty obsahují věci lehce podléhající zkáze (například
potraviny), jakýkoliv biologický materiál, rostliny, živočichy apod.;
4.4.10. Produkty vyžadují skladování v prostorách nebo přepravu s teplotou mimo rozsah
15°C až 25°C nebo vlhkost nižší než 60 %.
4.5. Služby spočívají v manipulaci s následujícími druhy věcí: šperky, drahé kameny nebo
drahé kovy; peněžní prostředky nebo cenné papíry; mobilní telefony; a dokumenty
obsahující informace, jejichž vyzrazením třetím osobám by došlo k porušení obchodního
tajemství nebo jejichž fyzická přítomnost na určitém území by znamenala vznik jakékoliv
platební povinnosti; musí být obsahem a předmětem výslovného ujednání ve Smlouvě a pro
případ, že tomu tak nebude, je Lexima bez jakýchkoliv následků a povinnosti k náhradě újmy
oprávněna neposkytnout Služby Zákazníkovi. Zákazník je povinen o tomto druhu věcí
výslovně Leximu informovat při sjednávání Smlouvy či při Objednávce.
4.6. Zákazník bere na vědomí, že tyto VOP stanoví povinnost informovat Leximu o
skutečnostech týkajících se povahy Hromadné zásilky a Produktů potřebných pro rozhodnutí
společnosti Lexima o akceptaci Objednávky, řádné poskytování Služeb. Pokud Zákazník
poruší povinnosti informovat Leximu v souladu s těmito VOP, zavazuje se nahradit
společnosti Lexima náklady a jakoukoliv újmu vzniklou porušením této povinnosti. Pro případ
porušení informační povinnosti Zákazníka dle tohoto článku si smluvní strany sjednávají
smluvní pokutu ve výši ujednané Odměny za Služby. Strany se dohodly, že závazek zaplatit
smluvní pokutu nevylučuje právo na náhradu škody a tímto vylučují aplikaci ust. § 2050
Občanského zákoníku.
4.7. Zákazník dále bere na vědomí, že tyto VOP stanoví omezení Služeb pro určitá území
nebo pro určité druhy Hromadných zásilek a Produktů. Pokud Hromadná zásilka nebo
Produkty přijaté společností Lexima v rámci poskytování Služeb porušují bez vědomí Leximy
stanovená omezení Služeb, souhlasí Zákazník s tím, že Lexima ani poskytovatel
Přepravních služeb sjednaný společností Lexima neodpovídají ve vztahu k takové věci za
škodu na věci, škodu vzniklou zpožděním přepravy ani za škodu vzniklou při poskytování
Služeb a tímto se jakýchkoliv takových nároků na náhradu škody vzdává.
4.8. Zákazník je povinen informovat Leximu o předpokládaném dodání Hromadné zásilky, a
to ve lhůtě nejméně čtyřicet osm (48) hodin dopředu. V případě, že tak zákazník v uvedené
lhůtě neučiní, je Lexima oprávněna Hromadnou zásilku odmítnout a/nebo je oprávněna
účtovat extra náklady a odměnu za přijetí této pozdně / vůbec notifikované Hromadné
zásilky. Extra odměna a náklady jsou stanoveny Ceníkem. Zákazník je dále povinen za toto
porušení své povinnosti uhradit Leximě smluvní pokutu ve výši 5 % Odměny za předmětnou
Hromadnou zásilku.
4.9. Lexima je oprávněna odmítnout přijetí Hromadné zásilky od dopravce jen v případě, že
mu právo odmítnout přijetí Hromadné zásilky stanoví příslušné právní předpisy, tyto VOP
nebo Smlouva. Ve všech ostatních případech je Lexima povinna Hromadnou zásilku převzít
a její případ
5. Odměna za poskytování služeb a zajištění
5.1. Zákazník je povinen zaplatit společnosti Lexima za poskytnutí Služeb a SPH odměnu ve
výši stanovené v ceníku, který tvoří přílohu Smlouvy (dále jen „Ceník“), nebo ve výši
sjednané v příslušné Objednávce pro případ poskytování jiných než sjednaných Služeb
(dále jen „Odměna“), a to na účet společnosti Lexima stanovený v příslušné faktuře.
5.2. Ceník a cena služeb
5.2.1. Není-li v Ceníku, v těchto VOP, ve Smlouvě nebo v Objednávce stanoveno jinak, bude
takto stanovená Odměna za poskytování Služeb konečnou, závaznou a úplnou cenou
Služeb a bude obsahovat Odměnu za Služby poskytované společností Lexima, jakož i
náhradu veškerých hotových výdajů a dalších nákladů vynaložených společností Lexima v
souvislosti s poskytováním Služeb.
5.2.2. Platnost Ceníku je vždy minimálně po dobu tří (3) měsíců od uzavření Smlouvy,
nejdéle však do konce ledna následujícího kalendářního roku (v případě uzavření Smlouvy v
lednu, do konce ledna tohoto kalendářního roku). Zákazník a Lexima si ujednávají, že k
prvnímu únoru každého kalendářního roku bude Lexima zveřejněn nový Ceník, který bude
oznámen a zaslán prostřednictvím IS nebo způsobem dle těchto VOP.
5.2.3. Zákazník a Lexima si výslovně sjednávají, že Lexima je i po uzavření Smlouvy
oprávněn jednostranně aktualizovat Ceník, resp. ceny v něm obsažené, pouze v
odůvodněných případech, a to v jednotlivém případě maximálně o dvacet pět procent (25
%), přičemž Lexima je oprávněn tyto změny Ceníku činit ne častěji než jednou za tři (3)
měsíce a vždy s účinností odloženou o jeden (1) měsíc. Strany berou na vědomí, že
odůvodněným případem je zejména, nikoliv však výlučně, změna cenových podmínek
Dopravců, změna cen obalových materiálů, růst mezd, růst cen energií, nedodržení
deklarovaného rozsahu odebíraných Služeb Zákazníkem a jiné. Aktualizovaný Ceník bude
Zákazníkovi oznámen a zaslán prostřednictvím IS nebo jiným způsobem dle těchto VOP. V
případě, že Zákazník do tří (3) dnů ode dne oznámení aktualizovaného Ceníku
prostřednictvím IS neoznámí, že se změnou nesouhlasí a považuje se to za akceptaci a
změnu Smlouvy. V případě, že Zákazník v této lhůtě písemně prostřednictvím IS oznámí
nesouhlas se změnou ceníku, vzniká oběma stranám právo od Smlouvy odstoupit.
5.2.4. Shora zmíněné tří (3) měsíční období se nevztahuje na mimořádné a sezónní
příplatky Dopravců. Navýšení cen je Lexima oprávněn nárokovat ihned po prokazatelném
zdražení ze strany Dopravců. Lexima se zavazuje neprodleně při navýšení ceny informovat
zákazníky o tomto navýšení elektronickou formou.
5.2.5. Pro případ účtování prokazatelných příplatků či vícenákladů Dopravců po uzavření
smlouvy, je Lexima oprávněn tyto příplatky či vícenáklady Dopravců Zákazníkovi naúčtovat
jako další část Odměny a vystavit na tyto částky fakturu.
5.2.6. Zákazník bere na vědomí, že Odměna za Služby byla stanovena na předpokladu, že
Zákazník bude po dobu trvání této Smlouvy od společnosti Lexima odebírat Služby v
rozsahu deklarovaném Zákazníkem ve Smlouvě.
5.3. Fakturace
5.3.1. Účtuje-li Lexima odměnu dle Ceníku za služby poskytované na hodinové bázi, bude
faktura obsahovat soupis takovýchto služeb poskytnutých v daném měsíci Zákazníkovi,
zahrnující druh vykonané činnosti a dobu trvání.
5.3.2. Zákazník bude hradit odměnu za Služby na základě výzvy k zaplacení Odměny za
Služby poskytnuté v jednom (1) kalendářním měsíci (dále jen „Fakturační období“), kterou
Lexima doručí Zákazníkovi nejpozději do patnáctého (15.) dne následujícího kalendářního
měsíce, a to na emailovou adresu uvedenou ve Smlouvě. Odměna bude splatná do čtrnácti
(14) dnů od doručení výzvy a faktury Zákazníkovi. Přílohou každé faktury bude popis Služeb
poskytnutých ze strany společnosti Lexima s odkazem na příslušné Objednávky. Strany si
mohou ujednat ve Smlouvě odlišnou délku Fakturačního období, a to např. čtrnácti (14)
denní.
5.3.3. Faktury – daňové doklady vystavené společností Lexima v souvislosti s těmito VOP
budou obsahovat všechny náležitosti daňového dokladu dle platných právních předpisů,
zejména zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění (dále jen
„Zákon o DPH“). V případě, že bude jakákoli faktura vystavená podle VOP nebo Smlouvy
obsahovat nesprávné nebo neúplné údaje nebo nebude obsahovat náležitosti stanovené
příslušnými právními předpisy, zejména Zákonem o DPH, je Zákazník oprávněn takový
daňový doklad vrátit společnosti Lexima. V takovém případě je Lexima povinen fakturu
opravit, popř. vystavit novou. Splatnost nové, resp. opravené, faktury – daňového dokladu
činí čtrnáct (14) dnů ode dne jejího doručení Zákazníkovi.
5.4. V případě prodlení Zákazníka s úhradou Odměny či jiných vystavených faktur delším
než tři (3) pracovní dny od data splatnosti, může Lexima bez předchozího upozornění omezit
poskytování svých služeb do chvíle, než budou veškeré dluhy Zákazníka uhrazeny a
finanční prostředky připsány na účet Leximy. Lexima o tom omezení Služeb neprodleně
informuje Zákazníka.
5.5. V případě prodlení s úhradou Odměny či jakýchkoliv částek a faktur ve prospěch
Leximy je Zákazník povinen zaplatit Leximě smluvní úrok z prodlení ve výši 0,5 % denně z
dlužné částky.
5.6. Strany se dohodly, že pro případ prodlení Zákazníka s úhradou závazků vzniklých ze
Smlouvy nebo v souvislosti s ní se splatnost dobírek vybraných z přepravních služeb
zprostředkovaných Leximou prodlužuje o dobu prodlení Zákazníka, tj. do úplné úhrady
závazků Zákazníka. V případě, že se Zákazník dostane do prodlení s úhradou Odměny, je
Lexima oprávněn jednostranně započíst své splatné pohledávky za Zákazníkem, s jejichž
placením se Zákazník dostal do prodlení delšího než čtrnáct (14) dní, s pohledávkami
Zákazníka za Leximou na veškeré dobírkové částky vybrané při doručení dobírkových
zásilek od koncových zákazníků. O případném provedení zápočtu Lexima Zákazníka
písemně vyrozumí.
5.7. Zadržovací a zástavní právo
5.7.1. Strany se dohodly, že Lexima je oprávněn přerušit poskytování Služeb a uplatnit
zadržovací právo k Produktům nacházejícím se ve Skladě v případě, že Zákazník je v
prodlení se zaplacením Odměny po dobu delší než sedm (7) dní (dále jen „Zadržovací
právo“).
5.7.2. Lexima je nad výše uvedené oprávněn uplatňovat zástavní právo na Zásilce k
zajištění dluhů Zákazníka vyplývajících ze Smlouvy včetně VOP, dokud je Zásilka u něho
nebo u někoho, kdo ji má u sebe jménem Leximy, nebo dokud má listiny, které ho opravňují
se Zásilkou nakládat (dále jen „Zástavní právo“). Nad rozsah stanovený příslušnými
právními předpisy slouží Zástavní právo k zajištění všech nároků společnosti Lexima z
různých Smluv s týmž Zákazníkem, pro něhož Lexima obstarává přepravu Zásilek.
5.7.3. Zadržovací právo může Lexima vykonat jak z titulu zajištění úhrady svých splatných
pohledávek za Zákazníkem, tak i pohledávek nesplatných, je-li důvodná obava, že nebudou
Zákazníkem uhrazeny, a Zákazník k žádosti Leximy neposkytl patřičnou jistotu.
5.7.4. Při výkonu Zástavního a Zadržovacího práva postupuje Lexima v souladu s
ustanoveními § 1395, resp. § 1359 a násl. Občanského zákoníku. Lexima není povinen ve
smyslu § 1360 Občanského zákoníku Produkty prodat ve veřejné dražbě. Strany si naopak
sjednávají při výkonu Zástavního nebo Zadržovacího práva prodej Produktů jiným
způsobem. Při využití svého práva k jejich prodeji jiným způsobem, může Lexima využít
služeb certifikovaného dražebníka nebo Produkty prodat v přímém privátním prodeji, a to za
podmínky, že bude dodržen standard prodejní ceny, za kterou lze srovnatelnou věc obvykle
prodat za srovnatelných okolností na daném místě a v daném čase.
5.7.5. Při souběhu obou práv (Zástavního a Zadržovacího) je na společnosti Lexima, kterým
způsobem Zásilku zpeněží.
6. Odpovědnost za poskytování služeb
6.1. Společnost Lexima nese odpovědnost za řádné poskytování služeb v souladu s těmito
VOP. Strany se dohodly, že odpovědnost společnosti Lexima bude omezena na následující
situace, a to i v případě, že právní předpisy stanoví jinak:
6.1.1. Lexima je odpovědná za veškeré škody, které vzniknou poškozením nebo ztrátou
hromadné zásilky, jakmile je tato převzata do skladu.
6.1.2. Lexima nese odpovědnost za škody vzniklé na produktu (poškození, zničení nebo
ztráta) od okamžiku převzetí do skladu až do předání produktu přepravní společnosti.
6.1.3. Odpovědnost společnosti Lexima se vztahuje pouze na skutečnou škodu (nikoli na
ušlý zisk), která vznikne zákazníkovi v těchto případech:
● 6.1.3.1. Pokud dojde k vadnému balení produktů do balíku.
● 6.1.3.2. Pokud dojde k chybám při vystavení a odeslání faktury v balíku.
● 6.1.3.3. Pokud dojde k vadnému tisku nebo odeslání marketingových materiálů v
balíku.
6.1.4. Lexima je odpovědná za škody způsobené tím, že nedodá produkt přepravní
společnosti ve sjednaném termínu nebo pokud balík nebude způsobilý k přepravě.
6.1.5. Lexima nese odpovědnost za škody, které vzniknou v důsledku neuzavření pojištění s
přepravní společností, a to v souladu s pokyny zákazníka, smlouvou nebo těmito VOP.
6.2. Nepřímé škody ani ušlý zisk nejsou předmětem náhrady.
6.3. Odpovědnost společnosti Lexima nad rámec výše uvedeného bodu 6.1 VOP je
vyloučena, a to zejména, nikoliv však výlučně, v následujících případech:
● a) Lexima neodpovídá za ztrátu hromadné zásilky ani za její poškození, pokud k
němu došlo před jejím převzetím ve skladu, tedy během přepravy hromadné zásilky
nebo jejího doručování do skladu;
● b) Lexima neodpovídá za škodu způsobenou zákazníkem a/nebo vadou produktu
a/nebo přirozenou povahou produktu;
● c) Lexima není povinna provádět kontrolu nad rámec sjednaný ve smlouvě a
neodpovídá za kvalitu a množství produktů převzatých v hromadné zásilce;
● d) Lexima neodpovídá za poškození, zničení nebo ztrátu produktu od okamžiku jeho
předání poskytovateli přepravních služeb; v tomto případě však Lexima bude v
zastoupení zákazníka uplatňovat práva vůči poskytovateli přepravních služeb;
● e) Lexima neodpovídá za zpoždění při doručení produktu koncovému uživateli
vzniklé od předání produktu poskytovateli přepravních služeb; v tomto případě však
Lexima bude v zastoupení zákazníka uplatňovat práva vůči poskytovateli
přepravních služeb;
● f) Lexima neodpovídá za vykládku hromadné zásilky od dopravce do skladu;
● g) Lexima neodpovídá za provedení obstarávání přepravy zásilky.
6.4. Aplikace ustanovení § 2426, § 2477 odst. 1, § 2478 a § 2944 občanského zákoníku je
vyloučena.
6.5. Zákazník a Lexima se dohodli, že převzetí zboží do skladu pro účely těchto VOP
(zejména dle bodu 6.1 a 6.3 VOP) nastává až okamžikem podpisu předávacích dokumentů
dopravce zákazníka a úplným vyskladněním celé hromadné zásilky zákazníka do skladu.
Vyskladnění hromadné zásilky do skladu je dokončeno až okamžikem naskladnění všech
produktů v neporušeném stavu na nákladovou rampu skladu a jejich odvozem dovnitř
prostor skladu.
6.6. Lexima nemůže garantovat lhůty pro doručení balíku a produktů jeho koncovému
uživateli v rámci přepravních služeb. Přepravní lhůty a podmínky jejich dodržení jsou
stanoveny poskytovatelem přepravních služeb vybraným zákazníkem a Lexima zákazníka s
těmito doručovacími lhůtami seznámila, včetně Ceníku. Lexima neodpovídá za prodlení s
předáním balíku a produktů poskytovateli přepravních služeb, pokud je prodlení způsobené
prodlením zákazníka nebo třetí osoby při doručení hromadné zásilky do skladu.
6.7. Lexima neposkytuje žádné služby týkající se produktů a balíku ve vztahu ke koncovým
uživatelům produktů. Tímto ustanovením nejsou dotčeny povinnosti společnosti Lexima vůči
zákazníkovi, pokud jde o podporu při řešení reklamací stanovené v bodu 6.2 těchto VOP,
ani odpovědnost společnosti Lexima vůči zákazníkovi.
6.8. Smluvní ujednání o pevné odměně společnosti Lexima dle Ceníku nebo účtování
odměny pevnou sazbou (tzv. přejímací sazbou) nepředstavuje smluvní převzetí
odpovědnosti za dopravce, resp. poskytovatele přepravních služeb.
6.9. Strany se dohodly, že v případě vzniku odpovědnosti společnosti Lexima vůči
zákazníkovi za řádné poskytování služeb dle těchto VOP je Lexima povinna poskytnout
zákazníkovi náhradu škody, a to výlučně formou náhrady skutečně vzniklé škody
zákazníkovi a prokazatelně uhrazené třetí straně.
6.10. Pro účely VOP se škodou rozumí pouze skutečná škoda, nikoliv škoda ve formě
ušlého zisku, následná škoda nebo škoda ve formě povinnosti zaplatit smluvní pokutu či
jinou sankci třetí straně. Zákazník je povinen prokázat vznik a výši škody, stejně jako
porušení povinnosti ze strany Lexima a příčinnou souvislost mezi porušením povinnosti a
vznikem škody.
6.11. Strany výslovně sjednávají a prohlašují, že veškeré ujednání o omezení povinnosti k
náhradě újmy obsažené ve smlouvě, včetně těchto VOP, se vztahují jak na smluvní, tak i na
deliktní povinnost k náhradě újmy dle občanského zákoníku.
6.12. Lexima neodpovídá za přirozenou chybovost při poskytování služeb.
7. Zachování důvěrného charakteru informací
7.1. Strany se dohodly, že pro účely těchto VOP veškeré informace poskytnuté zákazníkovi
společností Lexima (ať už poskytnuté ústně, písemně, v elektronické podobě nebo jakékoliv
jiné formě) v rámci smluvního vztahu podléhají ochraně a považují se za důvěrné informace
(dále jen jako „Důvěrné informace“). Důvěrné informace jsou považovány za obchodní
tajemství podle ustanovení § 504 občanského zákoníku.
7.2. Zákazník se zavazuje, že:
● 7.2.1. Bude uchovávat Důvěrné informace v důvěrnosti a neposkytne Důvěrné
informace ani jejich část žádné třetí osobě bez předchozího písemného souhlasu
společnosti Lexima;
● 7.2.2. Učiní veškerá opatření nezbytná k tomu, aby nedošlo k vyzrazení Důvěrných
informací nebo k neoprávněnému přístupu k nim či jejich použití třetí osobou;
● 7.2.3. Neučiní žádná prohlášení vůči třetím osobám týkající se obsahu, správnosti
nebo jiných aspektů Důvěrných informací;
● 7.2.4. Použije Důvěrné informace výhradně v souvislosti s oprávněním vyplývajícím z
těchto obchodních podmínek, tj. pro svou osobní potřebu, a zavazuje se, že Důvěrné
informace nevyužije pro vlastní podnikatelskou, investiční či jinou činnost.
8. Zpracování osobních údajů
8.1. Společnost Lexima jako správce osobních údajů zpracovává osobní údaje subjektu
údajů v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27.
dubna 2016, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o
volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen „GDPR“).
8.2. Společnost Lexima v souvislosti s těmito obchodními podmínkami zpracovává a
uchovává osobní údaje subjektu údajů za podmínek a v mezích stanovených platnou právní
úpravou, zejména v souladu s ustanovením čl. 6 odst. 1 písm. b) GDPR, za účelem plnění a
realizace smluvního vztahu.
8.3. Osobní údaje subjektu údajů jsou zpracovávány v rozsahu: jméno, příjmení, bydliště, e-
mail, telefonní číslo.
8.4. Osobní údaje jsou zpracovávány po dobu nezbytně nutnou k zajištění vzájemných práv
a povinností vyplývajících z plnění a realizace smluvního vztahu.
8.5. Subjekt údajů může kontaktovat společnost Lexima ohledně zpracování osobních údajů
písemně na adrese sídla společnosti Lexima.
8.6. Osobní údaje poskytnuté subjektem údajů společnost Lexima poskytuje jiným fyzickým
nebo právnickým osobám, orgánům veřejné moci nebo jiným subjektům pouze v
odůvodněných případech, například vyžadují-li to platné právní předpisy. Společnost Lexima
nemá v úmyslu předat osobní údaje do třetí země nebo mezinárodní organizaci.
8.7. Osobní údaje subjektu údajů jsou zpracovávány i automatizovaně v elektronické formě
prostřednictvím informačního systému. Subjekt údajů má právo požádat Lexima o poskytnutí
informace o zpracování jeho osobních údajů. Subjekt údajů má právo, aby Lexima bez
zbytečného odkladu opravil nepřesné osobní údaje, které se ho týkají. S přihlédnutím k
účelům zpracování má subjekt údajů právo na doplnění neúplných osobních údajů, a to i
poskytnutím dodatečného prohlášení. Subjekt údajů má právo, aby Lexima bez zbytečného
odkladu vymazala osobní údaje, které se daného subjektu údajů týkají, a Lexima má
povinnost osobní údaje bez zbytečného odkladu vymazat, pokud je dán některý z důvodů
stanovených v GDPR. Subjekt údajů má právo, aby Lexima omezila zpracování osobních
údajů v případech stanovených v GDPR. Subjekt údajů má právo vznést námitku proti
zpracování osobních údajů, které se ho týkají. Subjekt údajů má právo získat osobní údaje,
které se ho týkají, jež poskytl Lexima ve strukturovaném, běžně používaném a strojově
čitelném formátu, a právo předat tyto údaje jinému správci, aniž by tomu Lexima bránila, a to
v případech stanovených v GDPR. Pokud se subjekt údajů domnívá, že došlo k porušení
právních předpisů v souvislosti s ochranou jeho osobních údajů, má právo podat stížnost u
některého dozorového úřadu. Dozorovým úřadem je v České republice Úřad pro ochranu
osobních údajů.
9. Trvání a zánik smlouvy
9.1. Smlouva zaniká dohodou smluvních stran, výpovědí nebo odstoupením některé ze
smluvních stran za podmínek stanovených těmito VOP. Zánikem smlouvy z jakéhokoli
důvodu není dotčen nárok Lexima na odměnu, úrok z prodlení, smluvní pokutu a náhradu
újmy, na které vzniklo Lexima právo do dne, ke kterému byla smlouva ukončena.
9.2. Odstoupení od smlouvy
9.2.1. Zákazník je oprávněn od smlouvy odstoupit s účinností ke dni doručení oznámení o
odstoupení společnosti Lexima v případě podstatného porušení této smlouvy ze strany
společnosti Lexima. Za podstatné porušení této smlouvy se považuje skutečnost, že Lexima
z důvodů ležících na její straně řádně neplní povinnosti dle smlouvy a Zákazník ji zároveň na
toto neplnění předem písemně upozornil s uvedením konkrétních nedostatků, pochybení a
požadavků a v přiměřené lhůtě, která nebyla kratší než patnáct (15) dnů, nedošlo ze strany
Lexima k nápravě.
9.2.2. Lexima je oprávněn od smlouvy odstoupit s účinností ke dni doručení oznámení
způsobem dle těchto VOP o odstoupení Zákazníkovi v případě podstatného porušení této
smlouvy ze strany Zákazníka. Za podstatné porušení této smlouvy se považují zejména tyto
skutečnosti: a) Zákazník z důvodů ležících na jeho straně řádně neplní povinnosti dle
smlouvy a Lexima ho zároveň na toto neplnění předem písemně upozornil s uvedením
konkrétních nedostatků, pochybení a požadavků a v přiměřené lhůtě, která nebyla kratší než
patnáct (15) dnů, nedošlo ze strany Zákazníka k nápravě; b) prodlení Zákazníka se
zaplacením odměny po dobu delší než jeden (1) měsíc; c) hrozí-li v důsledku povahy
uskladněného zboží vznik škody na zboží ve skladu, a vzniku škody nelze účinně zabránit
prostředky přiměřenými hodnotě dotčeného zboží, možnostem Lexima a dohodnuté výši
odměny. V případě odstoupení na základě této skutečnosti je Lexima oprávněn zboží
vyskladnit v okamžiku odeslání oznámení o odstoupení a uložit je na náklady Zákazníka v
odpovídajících provizorních prostorách nebo přístřeší; d) Zákazník vstoupí do likvidace nebo
podá insolvenční návrh na zahájení insolvenčního řízení nebo dojde k zahájení
insolvenčního řízení ohledně Zákazníka na základě návrhu třetí osoby a Zákazník podle
názoru společnosti Lexima dostatečně neprokáže, že insolvenční návrh takové třetí osoby
není důvodný; e) bude vydáno rozhodnutí o tom, že Zákazník je nespolehlivým plátcem
daně z přidané hodnoty.
9.3. Každá ze smluvních stran má dále právo smlouvu ukončit písemnou výpovědí i bez
uvedení důvodu, doručením druhé smluvní straně s tří (3) měsíční výpovědní lhůtou, která
začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž byla
výpověď druhé straně doručena.
9.4. Lexima je dále oprávněn smlouvu vypovědět za podmínek dle ustanovení § 2427
občanského zákoníku.
9.5. Vyskladnění produktů při zániku smlouvy a likvidace zboží
9.5.1. Nejpozději ke dni zániku smlouvy je Zákazník povinen převzít od Lexima veškeré
skladované produkty. Lexima je oprávněn podmínit vydání zboží uhrazením všech svých
pohledávek za Zákazníkem, případně využít zajišťovacích prostředků dle těchto VOP.
Nevyzvedne-li si Zákazník při zániku smlouvy uskladněné produkty, má Lexima nárok na
odměnu a přirážku za skladování do dne vyzvednutí produktů Zákazníkem nebo likvidace
zboží dle následujícího odstavce.
9.5.2. Nevyzvedne-li si Zákazník uskladněné produkty ani do jednoho (1) měsíce po zániku
smlouvy, má Lexima právo realizovat tzv. svépomocný prodej ve smyslu ustanovení § 2428
občanského zákoníku. Je-li Lexima známa adresa Zákazníka, na které Zákazník přebírá
poštu, a jde-li o věc větší hodnoty, je Lexima povinen o zamýšleném prodeji Zákazníka
předem vyrozumět a poskytnout mu dodatečnou lhůtu jednoho týdne k vyzvednutí produktů.
Dojde-li k prodeji nevyzvednutého zboží, vyplatí Lexima výtěžek prodeje po odečtení svých
pohledávek za Zákazníkem, včetně nákladů prodeje, Zákazníkovi. Právo na výtěžek prodeje
musí Zákazník uplatnit u Lexima. Jde-li o produkty zanedbatelné hodnoty, neprodejné,
produkty podléhající rychlé zkáze nebo zboží vyskladněné dle bodu 9.6 VOP, je Lexima
oprávněn produkty na náklady Zákazníka v souladu s předpisy o odpadech zlikvidovat,
pokud si je Zákazník nevyzvedne ani do sedmi (7) dnů po zániku smlouvy.
10. Doručování
10.1. Veškerá oznámení (nebo jiná sdělení) mezi stranami v souvislosti s VOP a smlouvou
nebo podle smlouvy musí být učiněna písemně a považují se za doručené doručením druhé
smluvní straně, která je adresátem jedním z následujících způsobů: 10.1.1. osobně; 10.1.2.
doporučenou poštou; 10.1.3. kurýrní službou; 10.1.4. prostřednictvím IS.
10.2. Oznámení dle předchozího článku se považují za doručené dnem jejich přijetí
adresovanou smluvní stranou, případně dnem odmítnutí jejich přijetí. V případě doručování
prostřednictvím IS jejich nahráním do IS a zpřístupnění druhé straně.
10.3. Při prokazování doručení bude dostačující prokázat, že došlo k doručení, nebo že
obálka obsahující oznámení nebo jiné sdělení byla řádně adresována a předána poštovní
službě jako předplacená doporučená poštovní zásilka, nebo v případě kurýrní služby
předána kurýrovi. Při prokazování doručení prostřednictvím IS se považuje za doručeno již v
případě zpřístupnění druhé straně v IS.
10.4. Běžná obchodní komunikace probíhá prostřednictvím emailu. Při prokazování doručení
emailu se email považuje za doručený následující pracovní den po dni odeslání na e-
mailovou adresu uvedenou ve smlouvě.
11. Změna všeobecných obchodních podmínek
11.1. Lexima je v souladu s § 1752 NOZ oprávněn jednostranně změnit tyto VOP. O
chystané změně VOP je Lexima povinen informovat Zákazníka alespoň jeden (1) měsíc
před účinností změny VOP tím, že upozornění na změnu VOP a nové znění Zasílatelských
podmínek zveřejní na internetové adrese www.lexima.cz, emailem a/nebo prostřednictvím
IS.
11.2. Zákazník je oprávněn změnu VOP odmítnout. Odmítnutí změn VOP musí být učiněno
Zákazníkem nejpozději do čtrnácti (14) dnů ode informování o změně VOP. Odmítnutí
změny VOP je považováno za výpověď smlouvy dle 10.4 VOP a s dvou (2) měsíční
výpovědní dobou, která začíná běžet prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po
měsíci.
11.3. Zákazník souhlasí s tím, že pokud navrhovanou změnu VOP v uvedené lhůtě
neodmítne, návrh na změnu VOP přijímá a stává se změněnými VOP vázán ke dni
stanovené účinnosti změněných VOP.
12. Závěrečná ustanovení
12.1. Zákazník je povinen poskytnout společnosti Lexima součinnost potřebnou pro řádné
plnění jeho závazků dle smlouvy. O dobu, po kterou bude Zákazník v prodlení s poskytnutím
potřebné součinnosti či splněním jiných povinností dle smlouvy podmiňujících plnění
společnosti Lexima, se prodlužuje lhůta k plnění ze strany Lexima.
12.2. Pokud se některé ustanovení VOP a smlouvy stane neplatným nebo nevymahatelným,
platnost a vymahatelnost ostatních ustanovení tím zůstane nedotčena. Smluvní strany
nahradí takové neplatné nebo neúčinné ustanovení novým ustanovením, jehož obsah bude
odpovídat úmyslu obsaženému v původním ustanovení VOP a ve smlouvě jako celku.
12.3. VOP a smlouva se řídí právem České republiky. Smluvní strany se dále dohodly, že
veškeré spory vyplývající z těchto VOP a smlouvy nebo s ní související, pokud je nelze
vyřešit smírně, budou rozhodovány Okresním soudem ve Znojmě, resp. Krajským soudem v
Brně. Jsou-li tyto VOP v jiném jazyce než českém, je závazné znění v českém jazyce.
12.4. Strany jsou povinny v rámci svých možností postupovat tak, aby minimalizovali
případné škody, ztráty či rizika.
12.5. Tyto VOP nabývá platnosti a účinnosti ke dni 1.3.2025